microsoftteams image

 

 

De kracht van een slecht idee


Is het een slecht idee om reclame te maken voor de concurrent? Of om je Tesla vol te spuiten met Graffiti? Wat dacht je van een afvalbak in de boom hangen?

Creativiteit. Verandering. Innovatie. Allemaal termen die vaak over de bühne komen. Belangrijke thema's die het liefst gepaard gaan met inspirerende verhalen over hoe het wél moet. Noem het even: goede ideeën. Maar wat ironisch is, is dat véél goede ideeën niet als zodanig beginnen. Denk bijvoorbeeld eens aan een mobiele telefoon, het internet en tegenwoordig de crypto's… Ooit waren dat belachelijk slechte ideeën. Maar hoe komt het dat een succesvolle uitvinding niet altijd direct gezien wordt als een goed idee?

Wij mensen zijn geregeld op zoek naar goede, logische en realistische oplossingen voor vraagstukken. Onze hersenen zijn daar zelfs op ingericht: we kunnen niet anders. Ons brein werkt snel en efficiënt door verbindingen die iedere dag worden aangelegd. Dit kun je zien als een soort snelwegen die ons leven georganiseerd en voorspelbaar houden. Wij kunnen daardoor met vrij weinig inspanning problemen oplossen door logisch en realistisch denken. Dat is fantastisch, want logica brengt ons veilig en snel van A naar B en helpt ons om al onze gedachten goed te organiseren. Het nadeel is dat we daardoor soms vast komen te zitten in ons denken.

In organisaties doen we hetzelfde: we organiseren. Dat betekent dat we standaardiseren, automatiseren en variatie beperken. Echter, als de uitkomst niet meer varieert, zul je nooit innoveren. Dan is er geen creativiteit. Geen verandering. Het lukt ons, en organisaties, niet altijd om van onze gebaande paden af te stappen en écht innovatief te zijn. Er liggen eindeloze creatieve, innovatieve en vernieuwende ideeën voor het oprapen, alleen zijn we vaak niet in staat om ze te zien.

Om creatief te zijn moeten we moeten desorganiseren. We hebben allemaal onze blinde vlekken. En hoewel we die niet kunnen wegnemen, kunnen we ze misschien wel voor ons laten werken. Verassend genoeg zijn het namelijk juist de beperkingen die ons creatief maken. Als we nieuwe oplossingen willen, dan moeten we anders leren te denken. En als we anders willen denken, moeten we andere vragen stellen. Vragen die leiden tot krankzinnige, onrealistische en ronduit slechte ideeën helpen ons om los te komen van 'vastgeroeste' patronen.

Wil je Rico boeken als spreker? Vul hieronder je gegevens in en dan wordt er vliegensvlug contact met je opgenomen!

 

 

Organiseer een geslaagd event met Rico Bakker

Met scherpe keynotes, energieke sessies en ruime ervaring help ik organisaties om creatiever en innovatiever te worden! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?

 

Bel mij

App mij

rico banner

 

 

 

 

 

Referenties

Dubbel Quote

'Voor de Businessclub van Donar heeft Rico een masterclass patroonTdoorbrekend denken gegeven. Prachtig om te zien hoe hij op een boeiende en interactieve manier een groep mensen laat nadenken over innovatief denken. Goede en kundige spreker die je echt kan boeien van begin tot eind! '

 

hayoHayo Bijl
Commercieel Manager Donar

 

Dubbel Quote

'Rico verrast mij iedere keer weer in de sessies die hij leidt. Verrassende invalshoeken, een menselijke respectvolle aanpak en niet bang om nieuwe wegen in te slaan. Rico wil zelf ook elke sessie fris wil blijven en zelf verder groeien als mens en als professional. Oprecht geïnteresseerd in zijn gesprekspartner en groep die hij begeleid. Rico vertegenwoordigd een jonge groep talenvolle professionals in het Noorden. Vanuit zijn perspectief neemt hij mij mee in de belevingswereld van deze generatie en nieuwe methodes om personen en organisaties in beweging te krijgen. '

 

rudolfRudolf Doornkamp 
Change Agent Innovatie  & Externe Betrekkingen Univé

Dubbel Quote

'Rico heb ik leren kennen tijdens de opnames van mijn podcast Fraîche Minds als vriendelijk, bevlogen en enthousiast. Na een aantal samenwerkingen heeft hij ook mijn collega's en relaties geïnspireerd met zijn verfrissende kijk op creatief denken. Mooi om te zien hoe zich ontwikkeld als spreker. Sky is the limit. Leuk weetje: Rico staat ook op de dansvloer zijn mannetje :) '

 

joelJoël Darius
Creatief Strateeg & Teamlead Mediahuis

Bekijk alle referenties

 

 

 

Toch op zoek naar iets anders?